«МИ ПРАГНЕМО ПЕРЕНЕСТИ УВЕСЬ ПАКЕТ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У СМАРТФОН», – Володимир Семеніхін. Інтерв’ю

«МИ ПРАГНЕМО ПЕРЕНЕСТИ УВЕСЬ ПАКЕТ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У СМАРТФОН», – Володимир Семеніхін. Інтерв’ю

«МИ ПРАГНЕМО ПЕРЕНЕСТИ УВЕСЬ ПАКЕТ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У СМАРТФОН», – Володимир Семеніхін. Інтерв’ю

3 липня 2019 року під час Міжнародної конференції з питань українських реформ в Торонто керівник Офісу реформи адмінпослуг Володимир Семеніхін розповів про досягнення реформи адмінпослуг у LIVE студії UA TV, яка вела трансляцію на весь світ. Оскільки це інтерв’ю дивилася міжнародна спільнота,  Володимир Семеніхін та Антоніна Антоша (далі – ведуча) спілкувалися англійською. Одразу під відео ми розмістили для Вас текстову версію інтерв’ю українською мовою.

Ведуча: Пане Семеніхін, у рамках реформи було відкрито цілий ряд Центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) по всій Україні. Давайте визначимо, для кого призначені адміністративні послуги, хто є для них основною цільовою аудиторією і чому громадянам України потрібно їхати до ЦНАП? Чому це краще, ніж надавати послуги в різних місцях, як це було раніше?

Володимир Семеніхін: Коли служби розташовувалися в різних кабінетах, людям доводилося чекати. Часто їх відправляли з одного кабінету в інший. Центр надання адміністративних послуг створений, щоб бути єдиним вікном для всіх видів послуг, через які громадяни або представники бізнесу можуть взаємодіяти з державою. Наприклад, якщо вам потрібно змінити реєстрацію місця проживання або отримати новий паспорт, – ви йдете до ЦНАП, де вас обслуговують якісно і за єдиними правилами.

Ведуча: Добре, що зараз ЦНАПи розташовані не тільки у великих містах, таких як обласні та районні центри, а й у невеликих громадах та сільській місцевості, де проживає багато людей. А як щодо «Держави в смартфоні», яка стала дуже популярним трендом? Чи не станеться так, що електронні послуги повністю заберуть на себе державний сервіс?

Володимир Семеніхін: Гарне питання, дякую вам за нього! «Держава в смартфоні» – це дуже популярна ідея, яку ми хочемо підтримати і впровадити, як тільки це стане можливо. Є кілька бар’єрів, через які реалізація «Держави в смартфоні» є не надто близьким майбутнім. По-перше, це цифрова ідентифікація.

(Через 8 днів після інтерв’ю, 11 липня 2019 року  радник Президента України Михайло Федоров обговорив з представниками МВС, ДМС та Мін’юсту запровадження системи цифрової ідентифікації громадян, подробиці за посиланням: http://bit.ly/2Y4tyT6 , – прим. ред.)

Оскільки ми прагнемо перенести увесь пакет державних послуг у смартфон, то хочемо, щоб транзакція між громадянином і державою була безпечною, дані були конфіденційними і був гарантований результат. І для цього необхідно, щоб кожен громадянин мав дуже якісну цифрову ідентифікацію, якою поки користуються не дуже багато українців.

Статистично тільки близько 5 мільйонів українців мають електронний підпис. Інші все одно хочуть мати хороший доступ до послуг. Як ви щойно зауважили, – зручно, коли дорога до найближчого ЦНАП, де громадяни мають доступ до 150-200 послуг, займає не більше 30 хвилин.

По-друге, поки що не дуже багато громадян вміло користуються цифровими технологіями. Багато людей, як показує практика, все ще надають перевагу безпосередньому спілкуванню, яке відбувається в ЦНАП.

Ведуча: Я так розумію, це в основному про літні люди?

Володимир Семеніхін: І всі, кому подобається живе спілкування.

Ведуча: Отже, в рамках реформи можливі 2 варіанти: перший для всіх взагалі, хто може прийти в ЦНАП і поспілкуватися з адміністраторами; а також другий для тих, хто не може жити без свого смартфона і хотів би мати «Державу в смартфоні»?

Володимир Семеніхін: Це мета нашої реформи – забезпечити зручний доступ до всіх державних послуг, які можуть надаватися онлайн або в приміщеннях ЦНАП. Для полегшення отримання послуг через мережу ЦНАП ми розробили «Карту доступності», впровадження якої дозволило б кожному українцю протягом 30 хвилин дістатися до найближчого ЦНАП та отримати все необхідне.

Ми також розробили «Єдині вимоги (Стандарт) до якості обслуговування відвідувачів ЦНАП», яким на даний час користуються усі ЦНАП і в якому прописана мета – максимальний час очікування на обслуговування не більше 15 хвилин.

Ведуча: Ви можете розповісти  нам про проект “єМалятко»?

Володимир Семеніхін: Це наш улюблений проект. На нього нас надихнули 2 роки тому під час навчального туру до Онтаріо (Канада). Ми побачили, що всі послуги, пов’язані з народженням дитини, можуть надаватися відразу, подивилися на цей досвід і  подумали, чому не зробити його в Україні як одну з пріоритетних послуг, оскільки її щороку потребують близько 300 000 українців.

Ведуча: Що ви маєте на увазі під «послугами, пов’язаними з народженням дітей»?

Володимир Семеніхін: Деякі з них – це послуги для батьків, а деякі більш пов’язані з дитиною. Наприклад, щоразу, коли дитина народжується, батьки дають їй ім’я і отримують свідоцтво про народження. Це одна з перших речей, які держава надає як послугу кожній мамі і татові.

Друга послуга – це матеріальна допомога, яку батьки отримують для догляду за дитиною.

Третій найпопулярніший сервіс – це реєстрація місця проживання, щоб громада знала, де житиме новонароджена дитина, і могла планувати та враховувати, наприклад, потребу в дитсадочку. Сьогодні в Україні батькам може знадобитися 10 послуг, пов’язаних з народженням дитини. Тож ми розробили проект.

Спочатку це була концепція. Ми прийшли до ключових зацікавлених сторін: Міністерства юстиції, Міністерства охорони здоров’я, – і запропонували їм реорганізувати надання цих послуг, щоб до державних органів потрібна була менша кількість візитів.

Звісно, всіх зацікавив цей проект, тому що всі ми люди і одного дня всі ми стаємо батьками. Ми отримали дуже активну підтримку з боку ключових зацікавлених сторін і продовжили розробку законопроекту. Також ми розробили технічний алгоритм, як ця послуга може бути втілена.

Ведуча: До якого року ви плануєте впровадити послугу «єМалятко»?

Володимир Семеніхін: Найбільш амбітний план – це кінець 2019 року.

(Через 7 днів після інтерв’ю Уряд підтримав проект “єМалятко”. Планується, що комплексну послугу 10-в-1 батьки новонароджених дітей отримуватимуть з 1 січня 2020 року,- прим. ред.)

Ведуча: Яка ситуація в Україні з послугами для бізнесу?

Володимир Семеніхін: Так, деякі державні послуги пов’язані з веденням бізнесу. Все починається з дуже простого кроку – його реєстрації. Якби ви зіштовхнувхнулися з реєстрацією бізнесу приблизно 5 років тому, ви б не хотіли це згадувати.

Зараз у ЦНАПах можна отримати цю послугу менш, ніж за 30 хвилин. Більше того, цей сервіс тепер доступний онлайн. А нещодавно електронний підпис, або цифровий підпис зрівняли для фізичної особи і для фізичної особи-підприємця.

Тож тепер, маючи цифровий підпис, ви можете запустити свій бізнес і отримати всі пов’язані з ним послуги онлайн. Ми вважаємо, що це один з найкращих способів підвищити привабливість України для інвесторів і бізнесу.

(Через 6 днів після інтерв’ю в Україні відбулася презентація нової електронної послуги для бізнесу – державна реєстрація ТОВ, подробиці за посиланням: http://cnap.in.ua/online_tov/, – прим. ред.)     

Дякуємо UA TV за інтерес до реформи адміністративних послуг.

Наша сторінка у Фейсбук: https://www.facebook.com/poslugy.reform/

Valeriia