Мінус один електронний підпис

Мінус один електронний підпис

Один підпис від руки, але три окремі електронні підписи для однієї людини — такими є українські реалії.

Коли у цивілізованих країнах уже давно людина має єдиний електронний підпис, українці досі стикаються із “розтроєнням особистості”. Адже потрібно окремо отримувати електронний підпис фізичної особи, юридичної особи та фізичної особи-підприємця.

Проте, вже із 1 січня кількість електронних підписів (ЕЦП) зменшиться — ЕЦП підприємця прирівняно до ЕЦП фізичної особи. Відтак, фізичним особам-підприємцям (ФОП) не доведеться додатково отримувати електронний підпис ФОП. Вони зможуть використовувати свій електронний підпис фізичної особи.

Як працюватимуть ці зміни?

Із практичної точки зору уніфікація ЕЦП — дуже важливий крок у напрямку спрощення відкриття і ведення бізнесу. Тепер із ЕЦП фізичної особи можна зареєструватись підприємцем онлайн, проводити підприємницьку діяльність, здавати податкову звітність ФОП. Тобто, користуватися всім спектром е-послуг — як для бізнесу, так і для громадянина.

Раніше, при набутті статусу підприємця, потрібно було отримувати додатковий ЕЦП, а це – час і гроші. На даний момент безкоштовні ключі видає лише декілька центрів (АЦСК). Одним із них є АЦСК ДФС, який дуже перевантажений і де завжди кількагодинні черги.

Якщо є потреба швидко отримати ЕЦП — доводиться платити. Наприклад, вартість послуги в АЦСК органів юстиції становить 96 грн, плюс ще доведеться доплатити за носій — від 200 до 1550 грн залежно від ступеня надійності. Тепер і черги, і витрати будуть значно меншими.

Окрім того, завдяки цим змінам спрощується управління ключами. Погодьтеся, один універсальний електронний підпис краще, ніж коли їх два, три чи десять. У такому разі зникають і складнощі, пов’язані з тим, що носій можна загубити або просто забути пароль.

Що робити зі старим ЕЦП ФОП?

Якщо у Вас уже є ЕЦП ФОП — панікувати не варто: всі електронні ключі діятимуть до закінчення терміну їх дії. Жодних додаткових дій робити не доведеться. Навпаки, відтепер власники ЕЦП ФОП зможуть використовувати свій електронний підпис і для особистих потреб. Втім, варто пам’ятати, що хоча ЕЦП ФОП залишатиметься діючим для виданих ключів, але з 1 січня 2018 року цей вид електронного підпису більше не видаватиметься.

Що далі?

Прирівняння ЕЦП ФОП до ЕЦП фізичної особи спрощує умови створення і ведення бізнесу, але зупинятися на цьому не варто. Ключове завдання — електронний підпис повинен бути один для всіх. Тоді українець, стаючи підприємцем або посадовою особою, лише оновлюватиме статус у сертифікаті електронного підпису. До того ж, робитиме це онлайн.

Наразі Україна цілеспрямовано робить кроки у напрямку розвитку цифрової економіки. Довгоочікуваний запис електронного підпису на ID-паспорти громадян розпочнеться вже на початку наступного року. Досвід універсального використання електронного підпису на ID-паспорті вже давно існує у таких прогресивних країнах як Німеччина, Естонія, Австралія та Сінгапур. Сподіваємося, незабаром і українці зможуть пересвідчитися у зручності використання єдиного електронного підпису.

Людмила Рабчинська, керівник сектору Офісу реформи адмінпослуг

Джерело: biz.nv.ua

cnapadmin