Скільки і яких центрів адміністративних послуг в Україні може з’явитися вже у 2018?

Більше ніж 50 мільйонів громадян України раз на рік звертаються за отриманням тих чи інших адміністративних послуг. І поки що, на жаль, ця система не працює, як треба. Люди готують купу довідок та витрачають безліч зайвого часу, який вони могли би використати на щось більш корисне і важливе для себе.

Кожен українець заслуговує отримувати якісні швидкі адміністративні послуги з мінімумом документів та часу і, звичайно, хорошим сервісом. Як казав колись Герхард Шредер, бігати мають дані, а не громадяни! І ми вже рухаємось у цьому напрямку.

У 2017 році почався неабиякий ривок у цій сфері. Зараз розроблюється і вноситься чимало актуальних пропозицій та правок для вдосконалення законодавства, з’являється запит на достойні приміщення та попит у регіонах на будівництво Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) за новими стандартами. Робота пішла і вона вже кипить. Але про все по порядку.

Яка ситуація зараз?

За нашими даними із усіх 723 ЦНАП по Україні більше половини функціонують погано і перебувають у незадовільному стані, а тільки 24% мають оцінку “добре”. Лише 11,1% ЦНАП користуються електронним документообігом (і це у 21 сторіччі?!), у 87% ЦНАП немає електронної черги. Про інші “досягнення” технічного прогресу як, наприклад, Wi-Fi я взагалі мовчу – його немає у 98,8% ЦНАП. Доступ до Земельного кадастру є лише у 12,3% ЦНАП, а демографічний реєстр – у 3,5%. Про які швидкі та якісні послуги може бути мова?

Ми хочемо показати людям, якими насправді повинні бути якісні адміністративні послуги. І неважливо при цьому, живе ця людина у столиці, районному центрі чи невеликому селі. Всі люди заслуговують отримувати послуги на гідному рівні.

Які наші плани?

Найважливіше, що потрібно зробити, щоб реформа адміністративних послуг дійсно відбулася – створити нову ефективну мережу ЦНАП у регіонах. Щоб не було ситуацій, коли в одному місті працює міський та районний ЦНАП і останній більше зводить кінці з кінцями, аніж функціонує, і, при цьому, все одно фінансується з бюджету.

Наприклад, міський ЦНАП у Луцьку, хоч і розташований у скромному приміщенні, але технологічно працює як годинник, надаючи громадянам рекордну кількість можливих адмінпослуг – 334. Проте в місті працює ще один центр, створений Луцькою райдержадміністрацією. Він обслуговує 60 тисяч жителів району і надає всього 42 послуги. Приміщення погане, а черги великі, хоч по суті послуг і нема. І таких прикладів в Україні більше 100!

Вихід один – закривати неефективні центри, а жителів району обслуговувати в цивілізації.

Напротивагу таким ситуаціям у віддалених районах областей немає навіть такого ЦНАП. Люди змушені їздити до найближчого центру за багато кілометрів і це вносить дуже великі незручності у їх життя. У цьому контексті я обома руками підтримую підхід, який запропонував Офіс реформ адміністративних послуг – часова доступність до будь-якого ЦНАП – 30 хвилин автомобілем. Щоб всі українці мали таку доступність, потрібно створити ще близько 200 ЦНАП у регіонах, і переважно в сільській місцевості.

Ми зробимо адміністративні послуги доступними для кожного!

2018-й рік буде проривним у розвитку сфери адміністративних послуг – вже заплановано будівництво 240 нових ЦНАП по Україні, з них 130 – в об’єднаних територіальних громадах. Це будуть сучасні комфортні центри, в якому будь-який громадянин зможе отримати широкий спектр якісних адмінпослуг чи необхідну консультацію і, що важливо, залишитися під приємним враженням від сервісу і зберегти свої нерви.

Це будуть справжні символи змін для громадян, тому, перш за все, вони повинні розміщуватися у найбільш людних та відвідуваних місцях і мати зручну транспортну розв’язку. Вони проектуватимуться у стилі “open space” з висотою стелі не менше 4-х метрів та універсальним дизайном, адаптованим до потреб людей з інвалідністю. Весь простір буде розділений на зони та облаштований зручною навігацією для швидкого орієнтування людей у центрі. Також для зручності та комфорту відвідувачів будуть розміщені ігрова зона для дітей та затишне кафе.

На сьогоднішній день вже розроблені 2 типові проекти будівель ЦНАП – на 300 та 150 квадратних метрів для будівництва у містах та громадах. Також розроблені і постійно оновлюються рекомендації для регіонів зі створення таких центрів на місцях. У них прописані усі необхідні вимоги, починаючи від приміщень та обладнання, завершуючи підбором персоналу та програмним забезпеченням.

Проте цього звичайно поки ще недостатньо. Дуже важливо, щоб зміни відбулись і на законодавчому рівні, і адміністративні послуги видавалися швидше, простіше, переводилися у онлайн-формат. Адже перспективи є, успішний міжнародний досвід також і це потрібно розвивати. Мені, наприклад, було дуже приємно, коли, будучи у Харкові, Луцьку та Рівному, на власні очі спостерігав, як довідку про склад сім’ї отримують всього за 30 секунд. Це при тому, що більшість обласних центрів роблять це 30 днів. Це лише невеликий приклад того, як може бути. Тільки таких довідок в Україні видається 20 мільйонів щорічно.

Цього року під керівництвом Віце-прем’єра та міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадія Зубка була створена міжвідомча робоча група, яка працює над якісними, кількісними та законодавчими змінами у сфері адмінпослуг. До її складу увійшли народні депутати, профільні міністерства та відомства, міжнародні організації і донори SIDA, GIZ, USAID, IDLO, експерти програми ULEAD ЦНАП, проекту EDGE та інші фахівці. Серед її головних завдань – спрощення строків та процедур у отриманні найпопулярніших адмінпослуг, створення ефективної мережі ЦНАП, впровадження електронних послуг (у тому числі, розробка програмного забезпечення, сканування баз і об’єднання реєстрів) і, що не менш важливо, підбір і навчання персоналу. І відповідні доручення вже надані.

Так, експерти Офісу реформ адмінпослуг спільно з іншими відомствами вже розробили та підготували відповідні проекти змін до законодавства щодо спрощення отримання найпопулярніших адмінпослуг: реєстрації земельної ділянки, місця проживання, народження “3 в 1”, бізнесу тощо. І ми у Мінрегіоні разом із заступником міністра Левом Парцхаладзе всіляко підтримуємо ці ініціативи.

Ще одне позитивне зрушення – нещодавно Мін’юст та Держспецзв’язку прирівняли електронно-цифровий підпис (ЕЦП) фізичної особи та фізичної особи-підприємця. Це значно спрощує час, витрати та зусилля на реєстрацію та ведення бізнесу в Україні. І я вважаю це важливим кроком назустріч доступним електронним послугам, яких повинна бути більшість сьогодні.

Якщо рік чи навіть два тому подібні зміни були, якщо чесно, лише амбітними цілями та ідеями, які витали у повітрі, то сьогодні це реальні плани та предметна робота великої спільної команди експертів та однодумців. І я дійсно вірю, що у нас усе вийде!

Тарас Лилик

Дежерело 24tv.ua